Vad innebär rollen som Team Leader?

Daniel Forsberg arbetar som Team Leader för SL, en tjänst som innebär direkt personalansvar och att se till att sitt team levererar mot uppsatta mål. I teamet ingår 25 personer som sitter vid SL Kundtjänst Sergels torg.

Hur hamnade du på Releasy?
Jag har ett stort intresse för SL och kundtjänst, vilket jag har jobbat med sedan 2014. Då hanterades uppdraget av ett annat outsourcingbolag. När Releasy vann SL upphandlingen 2015, följde jag och delar av personalen med till Releasy.

Hur har ditt arbete utvecklats med tiden?
Det har hänt väldigt mycket på uppdraget sedan 2014 och vårt arbetssätt har förändrats markant. Till en början var butiksdelen på SL endast ett biljettombud, nu är det en kundtjänstbutik som hanterar alla typer av ärenden. Tidigare krävdes det enbart kunskap av kassahantering, medan nu behövs det kompetens inom fler områden samt kundbemötande. Därtill hanterar vi ärenden via telefon, mail och chatt. Det som jag tycker definierar en bra kundtjänstmedarbetare är framförallt kompetens.

Under min tid hos Releasy har jag utvecklats mycket och haft följande roller:

  • Biljettförsäljare – (En roll som inte finns kvar idag)
  • Kundtjänstmedarbetare
  • Utbildare
  • Tillförordnad Team Leader
  • Team Leader

Jag har alltid haft ett driv att utvecklas och att lära mig mer.

Vad är din nuvarande roll och vad innebär den?
Idag arbetar jag som Team Leader för SL Kundtjänstbutik på Sergels torg. Det innebär att jag är gruppchef och har personalansvar för 25 medarbetare. I rollen ingår att säkerhetsställa att verksamheten rullar, utföra daglig uppföljning och att utveckla personalen. Utöver detta är jag en trygghet för personalen och finns tillgänglig för frågor.

Vad är det bästa med ditt jobb?
Det jag uppskattar mest med mitt jobb är att följa teamets och medarbetarnas personliga utveckling. Det är spännande att se deras resa, allt från engagemang till kompetens. Alla i mitt team har gjort en enorm utveckling. Genom att följa och stötta dem, utvecklas även jag på köpet.

Varför tycker du att man ska jobba på Releasy?
Releasy är ett bolag som satsar på sin personal. Vill man utvecklas och ha utmaningar, så finns det stora möjligheter. Här växer man som person, lär sig nya system och samtalstekniker. Meriterna man samlar på sig hos Releasy är något som är värdefulla att ha på sitt CV för framtida karriär, oavsett roll i bolaget.

Stories

Att utvecklas och göra karriär med bara gymnasieutbildning

Läs mer

Läs om Gabriels fantastiska karriärresa på Releasy!

Läs mer

Från Kundservicemedarbetare till Gruppchef

Läs mer

Vad innebär jobbet som Rekryterare & Onboarder?

Läs mer